Om föreningen

Karl XV:s Port

Grunden för kvartersnamnet är den sprängda passage som skapas 1868 genom Tyskbagarbergen för att förbinda Nybrogatans sträckning norrut upp till nuvarande Valhallavägen. Vägen genom leden får heta Karl XV:s port efter den dåvarande kungen Karl XV.

1888 byggs den första fastigheten i  kvarteret och tilldelas fatighetsbeteckningen Karl XV:s Port  1 (hörnet Tyskbagargatan/Nybrogatan). 15 år senare är hela kvarteret färdigbebyggt med åtta fastigheter; Karl XV:s Port 1-8. Idag ägs sex av fastigheterna av bostadsrättsföreningar.

Vår fastighet

Under åren 1898-99 byggs vårt hus. Arkitekt är Carl Kleitz, byggherre M Magnusson och byggmästare Bohman. Arkitekt Kleitz ritade ett 50-tal bostadshus, främst på Östermalm, vilka byggdes under 1880- och 90-talet då Stockholms befolkning växte kraftigt. Birger Jarlsgatan 12, Stureplan 19 och Strandvägen 13 är exempel på andra hus ritade av Kleitz.

1932-34 görs en omfattande renovering. Hiss och badrum installeras, ombyggnad för centralvärme görs samt byte av fönster utförs.

1982 bildas formellt bostadsrättsföreningen för att kunna utnyttja den så kallade förköpsrätten vilken innebär att de boende har rätt att bli erbjudna att köpa en fastighet före andra spekulanter vid en eventuell försäljning. Föreningen får dock inte till stånd ett köp, utan fastigheten övertas av Reinhold Fastigheter AB. 1992 övertas fastigheten av Fabege som senare i sin tur övertas av Drott Fastigheter.

Den 21 maj 2003 undertecknas köpekontraktet då vår förening förvärvar fastigheten från Drott. Vid förvärvstillfället upplåts 14 lägenheter med BR och fyra med HR.

Under åren 2004-2006 genomförs ett omfattande renoveringsarbete med bl a VA-stambyte, nytt soprum, fönster-, gårds- och trapphusrenovering. Råvindar säljs vilket skapar tre nya lägenheter.

Fastighetens lokaler har under åren varit uthyrda till affär(?), gummiverkstad(?), cykelverkstad.....